Help

Heb je een vraag over online lootjes trekken? Bekijk de uitleg of lees hier de meest gestelde vragen en antwoorden.
  • Link Kwijt
    • Ik ben de link naar mijn verlanglijstje kwijt
      Ga naar de groepspagina. Daar vind je de link naar je verlanglijstje.
    • Ik ben de link naar mijn getrokken lootje kwijt
      Ga naar de groepspagina. Daar vind je de link naar je getrokken lootje.
    • Ik ben de link naar de groepspagina kwijt
      Hier vind je de link naar de groepspagina.
  • Verlanglijstje
    • Hoe werkt de Verlanglijstjes App?
      De Verlanglijstjes App is op dit moment alleen beschikbaar voor Apple iOS. Je logt in met je e-mailadres en wachtwoord van Lootjestrekken.nl. Je kunt op de website en via de app een wachtwoord aanmaken.

      In de app worden alle verlanglijstjes van Lootjestrekken.nl en Verlanglijstjes.nl getoond. Als je je verlanglijstje wijzigt, krijgt degene die jouw lootje getrokken heeft hiervan bericht. Het is nog niet mogelijk verlanglijstjes van anderen in de app te bekijken.
    • Ik wil mijn verlanglijstje graag aanpassen
      Als je de uitnodiging accepteert, krijg je een mailtje naar de groepspagina. Op deze pagina vind je de link naar je verlanglijstje. Zelfs als de lootjes zijn getrokken, kun je je verlanglijstje nog aanpassen! Degene die jouw lootje trekt, ontvangt hiervan bericht.
    • Waar kan ik mijn hobby’s en interesses invullen?
      Je kunt hobby’s en interesses invullen en aanpassen onder je verlanglijstje. Degene die jouw lootje getrokken heeft, krijgt daar automatisch bericht van.
    • Kan ik zelf een foto toevoegen aan mijn verlanglijstje?
      Dat kan via de website en de Verlanglijstjes App. Klik op het camera-icoontje in je verlanglijstje om zelf een foto toe te voegen.
    • Zijn de verlanglijstjes voor iedereen zichtbaar?
      Ja, je kunt alle verlanglijstjes van jouw groep bekijken vanaf de groepspagina. Als je een cadeau wilt geven kun je hier een vinkje voor zetten. Iedereen in de groep ziet dit vinkje, behalve degene die het cadeau heeft gevraagd.
      De verlanglijstjes zijn pas zichtbaar als de lootjes zijn getrokken. De organisator kan instellen dat niet alle verlanglijstjes, maar alleen de verlanglijstjes van het getrokken lootje zichtbaar zijn.
    • Ik wil kunnen aangeven wat al gekocht is
      Zet een vinkje voor de cadeaus die je wilt geven. Zo zien anderen uit de groep wat nog beschikbaar is om te kopen. De eigenaar van het lijstje ziet de vinkjes niet.
    • Ik kan geen anonieme vraag stellen over mijn getrokken lootje.
      Als je een vraag hebt gesteld aan de persoon van wie je het lootje getrokken hebt, moet deze vraag eerst gelezen worden voor je een nieuwe vraag kunt stellen.
    • Ik kan geen vraag stellen over het getrokken lootje van iemand anders.
      Als je geen vraag kunt stellen over het verlanglijstje van het lootje dat jij niet getrokken hebt, kan het zijn dat iemand anders uit de groep al een vraag heeft gesteld over dat verlanglijstje. Deze vraag moet eerst beantwoord worden, voordat iemand anders uit de groep een nieuwe vraag kan stellen.
  • E-mail
    • Help! Een e-mail komt niet aan
      Kijk even in je spambox of de e-mail daar misschien staat. Zorg dat je mailbox niet vol is. Voeg lootjes@lootjestrekken.nl toe aan je Contactpersonen of Veilige lijst (bij Hotmail) zodat onze afzender wordt toegestaan. Vraag daarna het mailtje nog eens op via deze link.
    • Ik wil een e-mailbericht dat niet is aangekomen opnieuw sturen
      Je kunt de link naar de groepspagina, je verlanglijstje en getrokken lootje opnieuw opvragen via deze link. De organisator kan een uitnodiging ook opnieuw sturen via de groepspagina. Controleer of het e-mailadres goed is ingevuld! De organisator kan een verkeerd e-mailadres aanpassen op de groepspagina.
    • Hoe kan ik een e-mailadres wijzigen?
      De organisator kan dit doen op de groepspagina. Als je een wachtwoord hebt aangemaakt, kan je dit ook zelf via 'Mijn account'.
    • Ik wil één e-mailadres voor meerdere personen gebruiken
      Dat kan. In het onderwerp van elk mailtje staat de naam voor wie het bestemd is.
    • Het bericht dat ik verstuurd heb, is niet bij iedereen aangekomen
      Een groepsbericht wordt verstuurd naar iedereen die de uitnodiging heeft geaccepteerd. Als je nog niet hebt aangegeven dat je mee doet, krijg je geen e-mail over nieuwe berichten.
  • Trekking
    • Wanneer worden de lootjes getrokken?
      De lootjes worden getrokken nadat iedereen de uitnodiging heeft geaccepteerd. Op de groepspagina kun je zien wanneer de lootjes worden getrokken.
    • Er worden alleen verlanglijstjes uitgewisseld. Kan ik alsnog lootjes trekken?
      Als je (per ongeluk) hebt gekozen om alleen verlanglijstjes uit te wisselen, kan de organisator toch lootjes laten trekken door op ‘Lootjes trekken’ te klikken op de groepspagina. Wil je ook uitsluitingen invullen? Stel dan meteen daarna de trekking uit door ‘Datum lootjes trekken wijzigen’ te kiezen. Stel je uitsluitingen in (mogelijk vanaf 4 personen) en verander dan de datum lootjes trekken weer terug.
    • Kan ik de trekking uitstellen?
      De organisator kan vanaf de groepspagina een datum kiezen waarop de lootjes worden getrokken. Als iedereen de uitnodiging heeft geaccepteerd, zal de trekking plaatsvinden op de datum die is gekozen. Wanneer de uitnodigingen zijn verstuurd via een app of een linkje, trekt de organisator zelf lootjes vanaf de groepspagina.
    • Kan ik de trekking van de lootjes opnieuw doen?
      Nee, de trekking is definitief. Je kunt ook de uitsluitingen niet meer aanpassen zodra de lootjes getrokken zijn. Het is wel mogelijk iemand uit de groep te verwijderen als de lootjes al getrokken zijn. Wil je opnieuw lootjes trekken, dan kan de organisator de groep opnieuw opgeven onder een andere naam.
    • Ik wil graag de uitnodiging van iemand anders accepteren
      Je kunt als organisator het e-mailadres van deze persoon veranderen in je eigen e-mailadres op de groepspagina. Dan krijg jij de uitnodiging en kun je voor iemand anders aangeven dat hij mee doet. Vergeet dan niet om het e-mailadres vervolgens weer terug te veranderen.
    • Ik wil de trekking doen voordat iedereen heeft gereageerd
      Het is niet mogelijk om de trekking te laten plaatsvinden voordat iedereen heeft gereageerd. Bekijk de vraag hierboven om een lootje van iemand anders in te leveren, zodat het proces versneld wordt.
    • Kan ik meerdere lootjes per persoon trekken?
      Ja, de organisator kan instellen dat er twee trekkingen worden gedaan in een groep vanaf 4 personen. Iedereen trekt dan twee verschillende namen, bijvoorbeeld voor een groot en een klein cadeau. Het is nog niet mogelijk om verschillende cadeaubedragen op te geven.
    • Is het lootjes trekken wel random?
      Het werkt net zoals ouderwets lootjes trekken uit een hoed, maar je trekt nooit je eigen lootje. Het maakt niets uit in welke volgorde de groep is opgegeven. Je kan het zelf proberen!
      Als je meerdere jaren bij ons lootjes trekt, gebruik dan als organisator de groep van vorig jaar om een nieuwe groep op te geven. Wij zorgen er dan voor dat iedereen een ander lootje trekt dan het voorgaande jaar.
    • Kan ik lootjes trekken met een oneven aantal namen?
      Ja, geen probleem. We trekken voor iedereen een lootje! Probeer het zelf met vijf personen.
  • Opnieuw lootjes trekken
    • Ik wil de groep van vorig jaar opnieuw gebruiken
      Je kan de groep van vorig jaar opnieuw gebruiken zodat niemand hetzelfde lootje trekt als de vorige keer. Als je vorig jaar organisator was, kun je de link opvragen of inloggen. In oktober sturen we de organisator van vorig jaar automatisch deze e-mail toe.
    • Ik wil opnieuw lootjes trekken met een bestaande groep
      Dat kan als de lootjes zijn getrokken en de viering geweest is. De organisator moet eerst de bestaande groep verwijderen vanaf Mijn groepen. De groep blijft dan beschikbaar om opnieuw lootjes mee te trekken waarbij niemand hetzelfde lootje trekt als de vorige keer. Bij het opzetten van de groep kun je nog gegevens wijzigen, verwijderen of toevoegen.
  • Organisator
    • Ik heb zelf al lootjes getrokken. Kan ik alleen verlanglijstjes uitwisselen?
      Ja, je kan een groep aanmaken voor het uitwisselen van verlanglijstjes. Maak een verlanglijstjesgroep en kies voor "Geen lootjes trekken".
    • Kan ik een groep opgeven via whatsapp?
      Ja, je kan ook lootjes trekken via whatsapp! Je maakt hiervoor een uitnodiging die je met je favoriete app verstuurt, zoals whatsapp of facebook messenger.
    • Mijn groep is nog niet compleet. Kan ik toch al de uitnodigingen versturen?
      Ja, je kunt iemand toevoegen zolang de lootjes nog niet getrokken zijn. Heb je je groep uitgenodigd per e-mail? Dan kun je op de groepspagina een datum aangeven waarop de lootjes getrokken zullen worden, waarmee je de trekking dus kunt uitstellen. Als iedereen de uitnodiging heeft geaccepteerd, zal de trekking plaatsvinden op de datum die je hebt gekozen.
    • Ik wil als organisator zelf niet meedoen aan de trekking
      De organisator doet altijd mee aan de trekking. Geef dus de groep op via een e-mailadres van iemand die wél meedoet aan de trekking.
    • Ik wil als organisator mijn e-mailadres veranderen
      Dat kan alleen als je een account hebt. Je kunt eenvoudig een wachtwoord aanmaken.
    • Kan ik de groepsnaam wijzigen?
      Nee, dat is momenteel niet mogelijk.
    • Kan ik de naam van een deelnemer wijzigen?
      Nee, dat is niet mogelijk. Zolang de lootjes nog niet getrokken zijn, kan de organisator nog iemand toevoegen vanaf de groepspagina. Doe dat eerst en verwijder daarna de deelnemer met de fout gespelde naam.
    • Ik wil iemand toevoegen aan de groep
      Dit kan op de groepspagina zolang de lootjes nog niet zijn getrokken. Klik hiervoor op 'Iemand toevoegen' of 'Uitnodiging delen'.
    • Ik wil iemand verwijderen uit de groep
      Vanaf vier personen kun je iemand verwijderen vanaf de groepspagina, ook als de lootjes al getrokken zijn. Het getrokken lootje van de verwijderde persoon wordt dan gegeven aan degene die het lootje van de verwijderde persoon getrokken had.
    • Ik wil instellen wie welk lootje niet mag trekken
      Je kunt uitsluitingen opgeven nadat je alle namen hebt ingevuld, of op de groepspagina zolang de lootjes nog niet getrokken zijn. Als je je groep via een app of een linkje hebt uitgenodigd, kun je pas uitnodigingen invullen tijdens het lootjes trekken. Let er op dat als je partners wilt uitsluiten, je bij beiden instelt dat ze het lootje van de ander niet mogen trekken. Uitsluitingen opgeven is mogelijk bij een groep vanaf 4 personen.
    • Hoeveel uitsluitingen kan ik instellen?
      Dat hangt van de grootte van de groep af. Bij een grote groep kan je per persoon meerdere uitsluitingen instellen. Er verschijnt dan een extra keuzelijst achter de naam nadat de eerste uitsluiting is ingesteld.
    • Kan iedereen de ingestelde uitsluitingen zien?
      Dat kan de organisator zelf instellen op de groepspagina. De uitsluitingen zijn standaard onzichtbaar voor de groep.
    • Wie kan zien wie welk lootje heeft getrokken?
      Iedereen in de groep ziet alleen welk lootje hij zelf heeft getrokken. Vanaf de ingestelde datum viering kan de organisator een lijst met het getrokken lootje van iedereen bekijken vanaf de groepspagina.
    • Met hoeveel personen kan ik maximaal lootjes trekken?
      De groep mag uit maximaal 250 mensen bestaan.
    • Hoe kan ik een groep verwijderen?
      Je kunt als organisator een groep verwijderen vanaf Mijn groepen door op het kruisje achter de groepsnaam te klikken. Dit kan als de lootjes nog niet zijn getrokken. Als de lootjes al wel zijn getrokken, zul je de datum viering naar vandaag moeten zetten zodat je vanaf morgen de groep kunt verwijderen. Daarna blijft de groep beschikbaar in Mijn groepen om opnieuw lootjes mee te trekken.
  • Foutmelding
    • De link in mijn mailtje werkt niet!
      Check of je internetverbinding werkt door een andere website te openen. Kijk dan of de website is verstopt in een scherm achter je mailtje. Als er staat dat de link niet (meer) geldig is, vraag dan de organisator je opnieuw uit te nodigen via de groepspagina.
    • 'Dit e-mailadres is geblokkeerd'. Wat nu?
      Waarschijnlijk is je mailbox vol, ziet je mailprovider de e-mail als spam of bestaat het e-mailadres niet. Controleer het adres, maak je mailbox leeg en voeg lootjes@lootjestrekken.nl toe aan je lijst met Contactpersonen. Stuur vervolgens een e-mail naar help@lootjestrekken.nl om de blokkade te laten verwijderen.
  • Overig
    • Nieuw dit jaar!
      Ook dit jaar hebben we een aantal veel gehoorde wensen gerealiseerd! Nu kun je:
      • Lootjes trekken via WhatsApp & Facebook
      • Altijd je hobby's en interesses invullen
      • Cadeau-ideeën opdoen voor je getrokken lootje
    • Kan ik ook lootjes trekken in het Engels?
      Ja, Lootjestrekken.nl is ook beschikbaar in het Engels en Duits.
      Je kunt ook DrawNames.com, DrawNames.co.uk, DrawNames.de of DrawNames.be gebruiken.
    • Kan ik ook na Sinterklaas en kerst lootjes trekken?
      Ja, je kunt Lootjestrekken.nl het hele jaar gebruiken.
    • Ik wil lootjes trekken voor verjaardagen
      Dat kan het hele jaar door. We raden je aan om de datum van de viering steeds aan te passen naar de eerstvolgende verjaardag, zodat de groep actief blijft.
Geen antwoord op je vraag? Je kunt ons bereiken via:

Heb je de meest gestelde vragen gelezen en geen oplossing gevonden of heb je een leuke suggestie? Dan kun je ons bellen tijdens kantooruren op 015 - 202 30 23.
Heb je een wachtwoord? Inloggen
Nederlands